Kesihatan

Sunburn: tiga cerita sejati. Belajar sebelum ia berlaku kepada anda

Semalam, pada hari pencegahan hari Eropah terhadap kanser kulit, kami bercakap tentang cara yang betul untuk melindungi diri kita dari cahaya matahari: pelindung apa yang patut kita gunakan, berapa kerap perlu dibaharui, di mana untuk memohon ... Dan matahari adalah, walaupun ia membawa kita perkara yang sangat baik seperti vitamin D, boleh membahayakan kita jika kita tidak bertanggungjawab, baik di peringkat estetik terhadap tahap kesihatan.

The selaran matahari Mereka biasanya klasik setiap musim panas: walaupun kita tahu bahawa kita mesti melindungi kulit dan tidak tinggal terlalu lama di bawah sinar matahari, sama ada disebabkan kecuaian atau ketidaksadaran murni, ramai di antara kita akhirnya membakar tahun demi tahun. Dan kita selalu berfikir "bah, bagaimana pula dengan saya lagi?". Hari ini kami membawa anda tiga kisah nyata dalam tiga situasi yang berbeza untuk meningkatkan kesedaran tentang kepentingan penggunaan perlindungan matahari.

Waspadalah terhadap matahari di lautan yang tinggi

Terdapat beberapa situasi di mana kita fikir kita tidak boleh membakar, dan kita salah: apabila terdapat awan, ketika kita berada di bawah payung atau, klasik, apabila ia lapang dan kami tidak menyedari panas matahari, yang juga dihargai. Keadaan terakhir ini adalah tipikal jika kita menunggang dengan bot, tetapi kita mesti berhati-hati seperti, misalnya, berbaring di atas tuala.

María Llanos, pengarah editor saluran Weblog wanita, memberitahu kami tentang pengalamannya dalam keadaan ini. "Saya pernah membakar usus saya kerana perubahan angin menangkap saya di atas kapal dan saya tidak boleh mendapatkan krim atau melepaskan diri untuk diri saya, kami menghabiskan masa tiga jam dalam keadaan itu. Sejak itu saya tidak memakai bikini kerana saya berdengkur. Ini bermakna bahawa kulit bijak: usus saya tidak dapat memegang lebih banyak cahaya matahari. Bahu sekurang-kurangnya sudah mempunyai warna lebih banyak dan itu tidak begitu serius. "

Tidak ada yang tertidur di pantai pantai

Satu lagi klasik musim panas, terutamanya pada hari pertama pantai, sedang tertidur di atas tuala, mungkin kerana sangat letih selepas perjalanan ke pantai. Anda tiba di hotel, mengambil tuala, turun ke pantai ... dan tidur! Sekalipun kita memakai pelindung matahari, sangat mungkin itu Kami tidak bangun pada waktunya untuk memperbaharui permohonan sebelum pembakaranBerhati-hati dengan tidur lama!

Charlie, editor veteran blog ini memberitahu kami tentang pengalamannya di pantai-pantai Amerika Syarikat: "Saya mengambil penerbangan dari San Francisco ke Miami pada pukul dua belas malam dan, kerana terdapat banyak pergolakan, saya tidak dapat tidur. , dengan perubahan masa itu sudah siang hari, jadi saya menghulurkan di pantai (ia tidak cerah, suhu itu hebat kerana ia berangin dan kelihatannya ia akan menjadi hujan) dan saya jatuh tidur dengan segera sebelum memakai krim. Apabila saya bangun badan saya merah darah (Mengerikan!) Dan sejak itu di belahan saya saya mempunyai beribu-ribu bintik-bintik ketika saya tidak mempunyai satu sebelum ini. "

Lindungi diri anda dari matahari di atas gunung

Bukan sahaja matahari musim panas berbahaya dan terdedah untuk menyebabkan luka bakar pada kulit kita: juga matahari musim sejuk, terutama jika kita berada di gunung, boleh memberi kita yang tidak suka. Dan itu adalah kes saya beberapa tahun lalu. Saya telah bermain ski ke Baqueira dengan abang saya dan ayah saya, dan pada hari terakhir saya terpaksa berhenti di tengah hari kerana lutut saya mula menyakiti banyak. Di stesen ini saya dapati teres yang bagus dengan solarium, jadi saya memakai helm dan, tanpa menyedari, Saya jatuh tidur di salah satu tempat tidur gantung selama sekurang-kurangnya sejam, matahari penuh kerana ia adalah hari yang hebat.

Apabila saya bangun, wajah saya sedikit terasa, tetapi saya tidak memberikannya lebih penting. Pada petang itu, kami kembali ke Madrid dan sudah dalam perjalanan, saya mula mendapati diri saya fatal: Saya mempunyai semangat dan panas neraka di wajah saya. Ayolah, ia memberikan saya lekas matahari seperti rumah. Kami pulang ke rumah untuk tidur, saya masuk ke tempat tidur dan pada fajar saya bangun kerana saya sangat pelik. Saya pergi ke bilik mandi dan saya menjamin bahawa saya menjadi halusinasi apabila saya melihat diri saya di cermin: muka saya sangat merah dan sangat bengkak, bibir saya bengkak sehingga sukar bagi saya untuk bernafas melalui hidung saya. Saya memercik air, memakai ais, tetapi bengkak tidak turun dengan apa-apa cara.

Pada akhirnya saya melemparkan diri saya ke dalam seminggu di rumah (bertepatan dengan Minggu Suci tahun itu), berbaring sepanjang hari dan memakai kain dibasahkan dengan susu di muka, tanpa pergi ke doktor (saya mati malu) dan tanpa melihat sesiapa pun. Ketakutan yang saya berikan kepada diri sendiri dan yang diambil oleh ibu bapa saya adalah morrocotudo, jadi sejak itu saya selalu membawa pelindung matahari yang kecil di dalam poket seluar ski saya, kerana saya tidak mahu meneruskannya lagi.

Anda melihat bahawa selaran matahari adalah masalah yang sebenar dan perlu melindungi diri dan bertanggungjawab kepada mereka. Menjaga kulit anda sepanjang tahun!